”Kultaa tai hopeaa plakkariin” on lainaus Waldemar Churbergin käännöksestä Dickensin romaaniin Joulun Aatto. Siinä Joulu ei ollut tuonut sisarenpojan plakkariin kultaa tai hopeaa, mutta muuta hyvää kyllä. Tässä pyrin lyhyesti kertomaan miksi muotoilu ja viestintä (mainonta, pressi, sivuston aineisto, jne) tuovat sekä kultaa ja hopeaa että muuta hyvää.
Miten yritykset ja tuotteet eroavat toisistaan. Miten elinkaarta pidennetään.
Tuote on muotoilua ja viestintää.
Tuote voi olla mikä tahansa myytävä paketti, kuten palvelu, ideologia tai käsin kosketeltava esine. Väite kaikkien tuotteiden samanlaisuudesta on totta vain osin. Tuotteet poikkeavat toisistaan, mutta niiden vertailu on vaikeaa. Tiedot raaka-aineista, tuotantotavasta, teknisistä ratkaisuista, ja toiminnallisuudesta eivät ole helposti saatavilla ja niiden ymmärtäminen vaatii ammattimaista perehtyneisyyttä.
Suurissa B2B hankkeissa asiatiedon määrä on niin valtava, ettei päätöstä voida tehdä vain faktojen perusteella. Aika ei riitä kaiken tiedon arviointiin, vertailuun ja johtopäätösten tekoon.
Tuotteet eriytetään käyttämällä muotoilua ja viestintää. Ne ovat ainoat keinot myydä paremmin* ja pidentää elinkaarta. Tämä saattaa kuulostaa kärjistetyltä, tuotteiden myyjillä on esittää lukuisia muitakin keinoja, alkaen markkinoille sopivasta teknisestä toteutuksesta. Hyvinkin niin, mutta ne muut keinot tarvitsevat viestintää, jotta ostaja löytää hänelle tarkoitetun tuotteen,
toteaa sen laumalleen kuuluvaksi ja saa perustelut hankintapäätökselle.
Valokuviila voidaan näyttää kenelle tuote on tarkoitettu, mikä on sen vaikutus, ja miten sen hankkinutta arvioidaan. Tämä pätee niin B2C kuin B2B kauppaan. Suurissakin kaupoissa tarvitaan useita keinoja ostajan vakuuttamiseen, koska kaikki me haluamme tehdä hyvän päätöksen ja pelkäämme virhehankintaa.
*enemmän, useammalle asiakkaalle, paremmalla hinnalla tai katteella, useammin samalle asiakkaalle, paremmille asiakkaille (täydellä hinnalla, suoritukset ajallaan, yms.)