Estetiikka
Sana estetiikka kuulostaa 1800-luvun saksalaiselta akateemiselta keskustelulta. Teen juonnin ohessa, pikkusormi pystyssä.
Todellisuudessa estetiikka ja esteettiset merkit ovat markkinoinnin keskiössä.
Hienoin esimerkki on Apple iPhone. Se on silkkaa esteettistä elämystä. Nettisivut, mainonta, viestintä, pakkaus, laite, käyttöliittymä, iCloud, yhteys muihin Applen laitteisiin – ainutlaatuista kauneutta.
Estetiikan sivuuttava markkinoija tekee suuremman virheen kuin rahan jättämisen pöydälle. Hän auttaa tunkemaan eurot kilpailijan taskuun.
Valokuvaajan tehtävä on ymmärtää ostajan (kohderyhmän) esteettisiä arvoja ja muuttaa ne konkreettisiksi esteettisiksi merkeiksi jotka ostaja tunnistaa itselleen tarkoitetuksi.